zondag 3 april 2011

Recensie: Georgia's Kooklessen

Voor de meeste dertigers is het vinden van liefde en carrière maken een mooie toekomstdroom. Georgia Grey hoeft zich daar geen zorgen over te maken. Ze is verloofd met Glenn en ze is een getalenteerde chef-kok bij het hipste restaurant in New York. Maar helaas zit ongeluk altijd in een klein hoekje. Met slechts één vernietigende recensie wordt Georgia's culinaire carrière om zeep geholpen en verbreken Glenn en Georgia ook nog eens de verloving. Georgia wil niets liever dan opnieuw beginnen en bezoekt daarom haar mentor Claudia Cavalli in Toscane. Zal ze zichzelf weer kunnen herpakken?

Dit boek lonkte naar me in de boekwinkel. Het eerste wat mij opviel was de vrolijke voorkant. De insteek van het verhaal klinkt als een doorsnee chicklit, maar Jenny Nelson wist mij te verrassen, want het leest lekker weg en is niet zo voorspelbaar als je zou denken. Nadat Georgia alles is kwijtgeraakt kiest ze ervoor om opnieuw te beginnen in het zonnige Toscane in Italië. Ze schrijft haar oude mentor Claudia Cavalli -een beroemde en geliefde chef-kok- een email of ze werk voor haar heeft. Gelukkig voor Georgia is Claudia net bezig met een nieuwe onderneming: het openen van de Trattoria Dia. Vol goede moed vertrekt ze naar Italië en leert ze het kook team van Trattoria Dia kennen. Tot Georgia's teleurstelling wordt ze aan het werk gezet als sous-chef en staat ze onder leiding van de norse chef-kok Bruno.

Georgia maakt lange dagen en Bruno heeft kritiek op elk gerecht dat ze maakt. Ze vraagt zich af waarom ze in vredesnaam naar Italië is gegaan.
Dan leert ze Gianni kennen, de wijnhandelaar die de wijnen levert aan de trattoria. Georgia is geïntrigeerd door de knappe, maar gladde Italiaan. En voor ze het weet staat ze voor de keuze: blijven in Italië of teruggaan en de wens van het openen van haar eigen restaurant in New York waarmaken?

Ik vond dit een heel fijn boek. Het leest lekker weg en je hoeft geen bovenmatige culinaire interesse te hebben om dit boek als leuk te ervaren. Ik heb genoten van de levendige sfeeromschrijvingen van de trattoria en het personeel. Het leuke aan dit boek is dat het geen voorspelbaar einde heeft. De meeste chicklits eindigen ongeveer met én ze leefden nog lang en gelukkig. De boodschap van dit boek dan ook, zoals Claudia in het boek zegt: Je moet kijken naar wat je wel hebt in het leven en niet kijken naar wat je niet hebt. Alleen dan vind je levensgeluk. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ideaal om dit boek mee te nemen op vakantie of om gewoon nu alvast lekker te lezen in het zonnetje. Ik heb er in elk geval van genoten.

Georgia's Kooklessen is o.a. verkrijgbaar via bol.com voor de prijs van €14,95.

Geen opmerkingen: