dinsdag 15 november 2011

Book Tip: Lunch in Paris


Dit boek stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en onlangs zag ik 'm liggen in de winkel voor een fijne prijs. Natuurlijk kon ik 'm niet laten liggen en inmiddels heb ik het boek bijna uit. Lunch in Paris (ik heb de Nederlandse vertaling, dus het is eigenlijk gewoon Lunch in Parijs) vertelt het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse Elizabeth Bard die verhuist/emigreert naar Frankrijk om bij haar Franse geliefde Gwendal te zijn. En dat gaat niet zonder slag of stoot: een geheel andere cultuur, andere leefomgeving, nieuw huis en Franse schoonouders. Gaat dat goed komen?

Het verhaal

Elizabeth Bard is een moderne thirty-something New Yorker die tijdens een internationale conferentie de Fransman Gwendal tegen het lijf loopt. De twee krijgen een relatie en na maanden van heen en weer vliegen tussen Parijs en Londen (waar Elizabeth voor haar baan tijdelijk woont) verhuist ze naar Parijs, de stad van de liefde. En ja, ook de stad waar niemand dineert voor 9 uur 's avonds, waar je als klant in de winkel niet altijd koning bent en het land van de verfijnde delicatessen zoals honderden soorten Franse kaas. Voor Elizabeth is het een enorme cultuurschok. Maar al snel gaan zij en Gwendal trouwen en zal ze gewend moeten raken aan het leven als getrouwde vrouw in Frankrijk. Zal het haar lukken om succesvol te integreren?


Wat ik ervan vind:

Het verhaal leest zo lekker weg! Ik heb ervan genoten! Voor iedereen die ooit een buitenlandse geliefde heeft gehad zullen sommige passages super herkenbaar zijn. De taalbarrières, de slag om het vinden van een baan in het buitenland, de verschillen ten opzichte van elkaars cultuur en de inspanning om de relatie te laten slagen.
Ik heb echt met Elizabeth meegeleefd: hoe ze de Franse (delicatessen) markt ontdekte tot het omgaan met haar Franse schoonouders. Leuk detail: Elizabeth ontdekt én onthult het geheim waarom Françaises zo slank blijven. En nee, dat ga ik hier natuurlijk niet verklappen! Tussen de hoofdstukken door staan verrukkelijke Franse en hier en daar Amerikaans-Franse recepten die Elizabeth heeft geleerd van haar familie, Franse vrienden en haar Franse schoonouders! Om je vingers bij af te likken.

Elizabeths schrijfstijl is prettig en vlot, het boek leest als een trein. Net als de cover van het boek zegt, is het een romantisch verhaal met een heleboel recepten. Dat én een heleboel mooie beschrijvingen van een wereldstad als Parijs. J'adore! Voor iedereen die een voorliefde heeft voor koken, romantiek en reizen, is dit boek onmisbaar.


Lunch in Parijs by Elizabeth Bard via Bol.com

 

1 opmerking:

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...