woensdag 5 oktober 2011

How to: Eyeliner

Eén van mijn meest favoriete make-up producten is toch wel eyeliner. Ik gebruik het bijna iedere dag of in elk geval zo vaak mogelijk. Ik gebruik al sinds mijn 12e make-up en één van de eerste dingen die ik mezelf aanleerde is het aanbrengen van eyeliner. Geen makkelijke klus, want hoewel eyeliner er zo mooi uitziet is het voor een beginner allesbehalve gemakkelijk. Vandaag geef ik in dit artikel wat tips hoe je zelf een mooie eyeliner kunt aanbrengen (mocht je dat nog niet helemaal lukken of je wilt je eyeliner verbeteren).

Ik heb het vaak genoeg gehoord: meiden die eyeliner prachtig vinden, maar het zelf nooit dragen. "Het lukt me nooit, ik beweeg altijd te veel en vervolgens wordt het een zooi." Of: "ik vind het hartstikke mooi maar ik krijg 'm nooit mooi recht." 




Allereerst is het een kwestie van heel veel oefenen! Eyeliner is zoals gezegd niet makkelijk. Laten we beginnen met welke soort je gaat nemen.
Er zijn aardig wat soorten eyeliner. Denk aan (kohl)potlood, vloeibare eyeliner, eyeliner in de vorm van een pen en natuurlijk gel liner. Niet alles werkt voor iedereen, dus neem de tijd om je onderzoeken wel vorm van eyeliner je het fijnste vind. Ik zelf werk het liefste met een potlood, gel liner of vloeibare eyeliner. Eyeliner in de vorm van een pen vind ik persoonlijk niet fijn.

Heel even de voor- en nadelen op een rij: (kohl) potlood is een goede basis voor bijvoorbeeld een smokey eye, maar vrij lastig als het gaat om het tekenen van een strakke lijn. Niet alleen moet het potlood goed geslepen zijn, het mag ook niet te hard of te zacht zijn. Best tricky dus. Ik gebruik kohlpotlood eigenlijk alleen als ik een subtiel randje om mijn ogen wil. Voordeel is dat je met potlood vaak wel goed je waterlijn (binnenste rand van je oog) kan intekenen. Plus je kunt ook gemakkelijk de ruimte tussen je wimpers opvullen.


Liquid (oftewel vloeibare) eyeliner vind ik zelf heel fijn werken. Dit is natuurlijk ook persoonlijk, maar het hangt ook af van het soort kwastje dat de eyeliner in kwestie heeft. Sommige zijn echt waardeloos(!) en daarmee zul je dus nooit een mooie strakke lijn krijgen. Let er dus op dat het kwastje niet te lang of te flexibel is, het mag enige weerstand bieden. Als beginner zou ik wel zeggen: start met potlood en wanneer je dat goed onder de knie hebt, probeer dan eens vloeibare eyeliner. Pas op met je waterlijn! Vaak is liquid eyeliner hier niet geschikt voor! 

Mijn favoriet van dit moment en helemaal hot in beautyland: gel liner! Steeds meer merken, van budget tot duur brengen hun eigen gel liner op de markt. Gespot bij o.a. Catrice, Essence en Maybelline maar ook merken als MAC en Bobbi Brown hebben een gel liner. Het voordeel hiervan is dat je een mooie strakke lijn kunt trekken die ook nog een snel (en mat) opdroogt. Met een kwastje kun je heel precies werken, wat ik persoonlijk erg fijn vind. Ik gebruik de MAC Fluid Line. Vaak zit er in gel liner wel siliconen dus again, pas op met je waterlijn. Het is niet erg als je het een keertje gel liner daar aanbrengt, maar echt goed voor je ogen is het niet. Draag je contactlenzen, dan raad ik het al helemaal af!!


Belangrijk bij gel liner: gebruik een goed kwastje. En dat hoeft niet per se duur te zijn! Bij de gel liner van Maybelline zit een ontzettend goed kwastje geleverd, die ik dagelijks gebruik. Je kunt een penseeltje gebruiken met 'platte haren' of een pointed brush (eentje met een puntig uiteinde) maar veelal wordt ook de angled brush (schuin afgesneden kwastje) gebruikt. Voor iedereen is het anders wat het fijnste werkt. Persoonlijk kan ik helemaal niet overweg met een angled brush. Nadeel aan gel liner is dat het potje snel uitdroogt.


Tot slot de eyeliner in de vorm van een pen. Zoals ik al zei, mijn minst favoriete. Waarom? Deze 'stift' - vorm droogt sneller uit (waardoor je dus snel geneigd ben 'm opnieuw te moeten kopen), het kwastje is vaak te zacht, waardoor het lastig is om strakke lijnen te trekken en ook de pigmentatie valt soms tegen (niet bij allemaal overigens). Wel is het een goed alternatief voor wie wat wil oefenen met eyeliner, want echt grove fouten kun je met dit product niet maken.

Algemene tips en tricks:
  • Neem de tijd om te oefenen. Eyeliner kost nu eenmaal tijd om onder de knie te krijgen.
  • Wil je het lijntje naar buiten trekken maar zit de plooi van je oog in de weg? Doe je hoofd een stukje omhoog en kijk naar beneden. Zo 'ontspan' je als het ware die zone van je gezicht.
  • Begin met kohlpotlood, wanneer je dan een foutje maakt is het gemakkelijk te corrigeren met een wattenstaafje. Je kunt altijd nog overstappen naar het grotere werk.
  • Zwart is mooi klassiek, maar ook vaak hard in het gezicht. Wil je een meer naturelle look? Gebruik dan bruine eyeliner.
  • Tip om een gelijkwaardige eyeliner te maken: breng eerst een 'basis' van oogpotlood tussen je wimpers aan, dicht bij je wimperaanzet, zodat je geen stukjes 'naakte' huid meer ziet. 
  • Bouw het op. Begin in het midden en volg de rand van je ogen. Begin met dunne strepen: je kunt het altijd nog opbouwen. 
  • Wel of geen eyeliner onder je ogen? Wanneer je wat vermoeider bent (lees: wallen, donkere kringen) of je hebt kleine ogen dan is dit geen aanrader!
Tot zover de tips die me zo te binnenschieten wat betreft eyeliner! Wat zijn jullie persoonlijke tips? En ik ben benieuwd, wat gebruiken jullie het liefst? potlood, gel liner, liqued eyeliner of toch een pen/ stift eyeliner?


Liefs,
Stay tuned,

2 opmerkingen:

  1. Handige tips! Ik gebruik vaak gel liner of vloeibare eyeliner boven en potlood onder mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke bedankt voor deze handige tips, ik ga gelijk maar weer eens oefenen en hopelijk heb ik het snel onder de knie!

    BeantwoordenVerwijderen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...