donderdag 22 maart 2012

Recensie: Mag ik je nummer even?

Onlangs kreeg het boek 'Mag ik je nummer even?' cadeau geschreven door bestseller auteur Sophie Kinsella. Een boek met een vrolijke cover waar ik super benieuwd naar was. Ik heb een beetje haat-liefdeverhouding met chicklits. Óf ik vind ze leuk en grappig of ik vind ze zo slecht geschreven, onrealistisch en ronduit saai dat ik me afvraag hoe de auteur het in vredesnaam voor elkaar gekregen heeft om het boek gepubliceerd te krijgen. Om me dan vervolgens af te vragen wie het koopt. Hoewel veel vrouwen zweren bij de Shopaholic-serie (de serie boeken die ook door Sophie Kinsella zijn geschreven) kon ik er nooit warm of koud van worden. Ik lees veel (en veel uiteenlopende boeken) maar ik kon nooit echt in het verhaal komen. Maar dit boek staat los van de serie, dus was het 't proberen waard. Leuk als onderzetter of leuke toevoeging aan je boekencollectie?

Het verhaal

In Mag ik je nummer even? leven we mee met Poppy Wyatt, een fysiotherapeut die verloofd is met Magnus. De grote dag nadert, maar Poppy is haar verlovingsring kwijt! En niet zomaar één, dit geval is een antieke ring en bovendien al drie generaties lang in het bezit van haar schoonfamilie.

Wanneer Poppy tijdens haar zoektocht naar de ring ook nog wordt beroofd van haar mobieltje is de chaos compleet. Alle afspraken met de weddingplanner en het contact met haar vrienden en verloofd, wat moet ze zonder telefoon beginnen. Helemaal hyper denkt Poppy dat ze aan het hallucineren is geslagen wanneer ze zomaar in een afvalbak een gloednieuwe smartphone ziet liggen. Poppy bedenkt zich geen moment en neemt vanaf dat moment de telefoon in beslag. Eerlijk gevonden toch? Maar het duurt niet lang totdat de telefoon wordt opgeëist door zijn eigenaar, de botte zakenman Sam Roxton. Sam is allesbehalve 'blij' dat zijn precious in het bezit is van Poppy, zeker wanneer ze weigert 'm af te staan.

Wat ik ervan vond:
Aanvankelijk was ik nogal sceptisch toen ik aan deze roman begon. Het kon twee kanten opgaan: of ik vond het een vermakelijk boek of het zou echt zonde van mijn tijd zijn. Ik werd aangenaam verrast! Mag ik je nummer even? is een leuk boek met veel humor. Sophie Kinsella heeft een vlotte schrijfstijl al is het verhaal wel een klein tikje van de lucht. Ik bedoel: hóe toevallig is het dat haar telefoon wordt gejat en zij 'toevallig' een gloednieuwe smartphone vindt die is achtergelaten door Sam's voormalig persoonlijk assistente. Toch kon ik het boek niet wegleggen en heb ik met plezier gelezen hoe Poppy probeert het verliezen van haar ring te maskeren tegenover haar schoonouders from hell. Type: Mr. and Mrs. hoog IQ en 'kijk-ons-eens-intellectueel-zijn'. Sam vind ik het meest interessante personage van allemaal want zijn persoonlijkheid wordt mysterieus opgebouwd. Is hij wel zo kil als hij zich voordoet? Het is grappig om te lezen hoe twee mensen zo van elkaar afhankelijk worden op het moment dat ze samen een telefoon delen, al moet ik je eerlijk zeggen dat dit in de realiteit denk ik maar zelden gebeurt (of je moet de telefoon delen met je vriend ofzo). Desondanks vind ik het een erg leuke chicklit! Ideaal om te lezen op een zonnige middag met een lekker koud drankje erbij!

Mag ik je nummer even?
Uitgeverij House Of Books
Prijs: €18,95