zaterdag 31 maart 2012

Recensie: Een alledaags verhaal over allesomvattende liefde

Ik vind lezen écht heerlijk. Lekker op de bank met een goed boek en een kop thee, echt iets waar ik blij van kan worden. Afgelopen tijd heb ik vrij veel boeken gelezen van informatieve boeken (alles over PR bijv.) tot boeken voor totale ontspanning en vermaak. Zoals het boek Een alledaags liefdesverhaal over allesomvattende liefde. Een hele mond vol! Het boek gaat over een twee mensen die gevoelens hebben voor elkaar maar er niets mee durven doen uit angst om hun vriendschap te verpesten. Herkenbaar?

Het verhaal
Sienna en Nick wonen en werken in Londen. Door een toevallige flirterige ontmoeting in de metro ontstaat er een speciale connectie tussen de twee. Sienna is begin twintig en woont samen met haar chronisch zieke vader (hij lijdt aan narcolepsie). Nick is ergens achterin de twintig en probeert zijn vrijgezellenleven weer op te pakken nadat hij is gedumpt door zijn vriendin.

Als blijkt dat ze ook nog eens samen moeten werken en samen op zakenreis gaan, ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen Sienna en Nick. Hoewel de wederzijdse chemie eeuwig sluimert, gebeurt er eigenlijk niets tussen de twee. Hun vriendschap wordt echter wel steeds diepgaander. Zo komt Nick regelmatig thuis bij Sienna en haar vader eten. En blijft Sienna ook regelmatig bij Nick logeren.

De jaren gaan voorbij, maar ondertussen blijft de wederzijdse aantrekkingskracht nog altijd tussen Nick en Sienna in staan. Is hun vriendschap wel bestand tegen openheid van zaken? Of zijn ze inderdaad beter af als vrienden?

Wat ik ervan vond:
Dit boek heeft een heel aparte titel, waarvan je in eerste instantie gaat denken: wat is dit voor soort boek? Maar het woord 'alledaags' geeft het boek wel  de juiste lading, want het liefdesverhaal is voor velen ongetwijfeld erg herkenbaar. Ik moest erg lachen om de luchtige schrijfstijl van Jessica Thompson.

Het boek is geschreven vanuit twee perspectieven: uit die van Nick en die van Sienna. Het is grappig om te lezen hoe zij soms vanuit een compleet ander perspectief naar dezelfde situatie kijken. De twee draaien in het boek om elkaar heen wat een interessante dynamiek geeft. Al duurt deze helaas wel wat lang. Yours truly is geen geduldige lezer en het gevaar sluipt erin dat je halverwege het verhaal pagina's gaat skippen of scannen om maar bij het einde te komen, omdat je wilt weten hoe het afloopt (yes, guilty as charged!).

Maar juist doordat er steeds iets of iemand tussenkomt is het boek geen moment saai. Ik heb met plezier dit boek gelezen en ik kan ' dan ook van harte aanbevelen!
Een alledaags verhaal over allesomvattende liefde
Jessica Thompson