zaterdag 20 augustus 2011

Column: alleen shoppen


Vandaag snijd ik een beladen topic aan: alleen shoppen. Ik doe het namelijk heel vaak. Sterker nog, ik ga bijna altijd alleen shoppen. Het is grappig, want er worden regelmatig wenkbrauwen opgetrokken wanneer je zoiets hardop zegt. Maar waarom? Het is toch geen taboe of een misdaad? Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op mijn vriendinnetjes en ik geloof heus in fun shoppen (lees; winkeltje na winkeltje afstruinen en iets kopen wat je toevallig tegenkomt) maar het serieuze werk, zoals je nieuwe garderobe voor het komende seizoen bij elkaar shoppen doe ik toch echt graag liever alleen.


Waarom, hoor ik je denken? Samen is toch veel gezelliger dan alleen? Dat klopt wel, in zekere zin, maar het brengt ook wel een aantal dingen met zich mee waar je rekening mee moet houden. Winkels bezoeken die je shoppartner in crime, hélemaal fantastisch vindt en jij niet, of omgekeerd. Winkels waar jij het liefst een rechtsomkeert wil maken, maar vanwege de 'gezelligheid' blijf je bij je vriendin. Of andersom: jij staat in je favoriete winkel, waar je gerust 3 uur achter elkaar kunt doorbrengen. Zuchtend en zwijmelend sta je tussen de rekken terwijl je BFF zich stierlijk staat te vervelen. De vraag is: hoe relaxt sta je er dan nog? I thought so.


Het fijne aan alleen shoppen vind ik het bepalen van je eigen shoproute en je tempo. Ik heb nogal een rigoureus tempo: binnen no-time kan ik scannen of de winkel wel biedt wat ik wil of niet. En zo niet, dan ga ik snel door naar de volgende. Ben je met iemand samen, dan zul je wel eens op iemand moeten wachten. Nu is dat niet zo erg, maar stel je eens voor dat je anderhalf uur in een winkel wacht waarin je nooit komt en ook nooit meer wíl komen.



Bij sommige van die gezellig - samen - shopsessies ben je eerder geneigd om dingen aan te schaffen omdat je BFF je vertelt dat het je zo leuk staat. Eenmaal thuis vraag je je af wat je in vredesnaam bezielde om dat polkadot-topje te kopen. Voila, een miskoop is geboren. Kritische noot: dit hangt natuurlijk af in hoeverre jij je laat beïnvloeden door je shopgezelschap en dat is voor iedereen anders.


Ben ik dan zo tegen samen shoppen? Nee, zoals ik al eerder zei, ik vind het best gezellig, maar ik zal niet zo snel mijn essentials, oftewel benodigdheden die tijd en aandacht vragen, samen gaan kopen. Na de shopsessie een vanille latte gaan drinken met je vrienden en je nieuwe aankopen laten zien is daarentegen naar mijn mening altijd een goed idee!

Q: Ik vraag me af: shoppen jullie liever samen of ga je net als ik, ook vaak alleen?


3 opmerkingen:

  1. ik shop ook liever alleen, dan kan ik gewoon lekker mijn eigen zin doen :) Ik shop ook vaak met mijn vriendje, maar alleen als ik niet echt iets nodig heb, we gaan eerder voor hem kijken dan :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik winkel het liefst met mijn moeder. Wij zijn namelijk precies hetzelfde als het op winkelen neer komt: Snel rondkijken: Leuk? Blijven kijken. Saai? Meteen weer weg, hup naar de volgende winkel. Ook hebben we dezelfde smaak en is zij altijd heel eerlijk dus mijn moeder is de perfecte shopbuddy voor mij! Alleen vind ik persoonlijk saai, maar misschien is dat juist doordat ik gewend ben met mijn moeder te gaan. Vriendinnen is leuk, maar dan koop ik op de een of andere manier vrij weinig tot meestal bijna niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik shop zowel graag alleen als met vriendinnen. Als de één alvast een winkel verder wilt kijken geven we dat gewoon aan als ik samen shop. Geen probleem dus.
    groetjes LindaB

    BeantwoordenVerwijderen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...