vrijdag 1 juli 2011

Column: de sale

Een met regelmaat terugkerend fenomeen dat iedereen die winkelt wel kent is de uitverkoop. Tegenwoordig beginnen de winkels steeds vroeger in het seizoen met afprijzen en wordt alle koopwaar in de winkels van stal gehaald en neergezet. Er zijn mensen die enorm van de uitverkoop houden, als ware koopjesjagers op jacht gaan naar leuke spullen met flink veel korting. Hoe meer, hoe beter. En er zijn mensen die niet van de sale houden, of, als ze dan eenmaal gaan, helemaal NIETS kunnen vinden. Ik ben zo'n meisje in de laatste categorie...


Mijn problemen met de sale zijn steevast hetzelfde. Ten eerste kan ik nooit iets vinden in mijn maat. Ik ben petite, dus dat betekent kleine schoenmaat en 36/38 als het gaat om kleding. Elke keer, maar dan ook elke keer dat ik naar de uitverkoop ga, kan ik alleen nog maar kiezen uit de leftovers in maat 40/41. En als ik geluk heb maat 38, die vaak dan nog niet past. Waar ik ook allergisch ben is de drukte. Soms is het zo crowded dat je bijna zou denken dat ze het gratis weggeven. Op het hysterische af bijna.

En dan nog al die stapels kleding en spullen. Uitverkoop is een complete chaos. Ik heb het soms te doen met de meiden die werken in kledingwinkels. Want die moeten alles opvouwen en herschikken, totdat de volgende lading mensen komt die er weer een puinhoop van maken. En ja, natuurlijk is het hun baan, maar toch lijkt het me best veel energie kosten.

Wat ik nog het meest grappig vindt, is dat vriendinnen soms aankomen met de mooiste dingen, zomaar uit de uitverkoop. Sommige mensen hebben er een neus voor (en blijkbaar ook het uithoudingsvermogen en het geduld), en weten moeiteloos door alle rotzooi heen te kijken en net die ene parel te vinden. Ik weet niet waarom, maar ik vind het best knap dat ze dat kunnen, mij lukt het namelijk nooit.

Heel af en toe lukt het wel eens om iets goedkoper te scoren en ja, dan voel je de kick. Niet de kick รก la Rebecca Bloomwood in Confessions of A Shopaholic, maar een eenvoudig tevreden gevoel. En toch ben ik ergens stiekem wel blij, dat ik niet het sale-gen in mij heb. Want hoewel het leuk is om iets goedkoop te scoren, vaak kopen mensen toch in de uitverkoop dingen die ze eigenlijk niet nodig hebben of waar ze later spijt van krijgen.

Nee, laat mij maar lekker als het gaat om uitverkoop, ik shop liever budget of ik spaar ervoor.

Hoe zit het bij jullie? Houden jullie wel van de uitverkoop? Bezit je het sale-gen?

2 opmerkingen:

  1. ik ben gek op sale.. laatst nog een berg leuke jurkjes en rokjes bij H&M gescoord voor nog geen 35 euro XD

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sale is vreselijk. Idd alle ergernissen die jij hebt, plus dat je de meeste items toch al gezien hebt. Ik denk altijd: als ik dit echt graag had willen hebben had ik het waarschijnlijk al wel eerder gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...