zondag 15 mei 2011

How To: mooie gladde benen door te harsen


De zomer komt eraan, waar we al de afgelopen tijd een fijn voorproefje van te zien kregen. En dat betekent; korte broeken, rokjes en superleuke jurkjes... En daar horen natuurlijk gladde benen bij. Maar welke manier werkt nu het beste? En welke manier vindt jij het fijnst?
Nu zijn er tal van manieren om je benen te ontharen maar om maar even de meest voor de hand liggende tactieken te noemen kun je het beste:
  • Je benen scheren
  • Je benen harsen
  • Je benen laten laseren
De meeste vrouwen zullen denk ik kiezen voor methode één, maar in de zomer is methode nummer twee (harsen) net zo'n makkelijke oplossing. Toch doen veel meiden dit niet graag omdat ze niet weten hoe het moet of omdat ze het te pijnlijk vinden. Maar hoe zit het dan precies met harsen? Wat zijn de voordelen/nadelen en hoe doe je het?

Allereerst zijn er drie soorten hars. Je hebt namelijk harde hars, vloeibare hars en kant-en-klare wasstrips. Bij harsen is het zo dat je de haartjes met wortel en al eruit trekt zodat ze ten eerste langer wegblijven en ten tweede zachter terugkomen. En niet als een harde stoppel zoals bij scheren.

Harde hars
Deze hars moet worden opgewarmd en wordt vervolgens met een spatel dun op de huid aangebracht. De hars wordt in korte tijd hard en kan zonder harsstrippen (speciaal papier om het eraf te halen) worden verwijderd. Harde hars wordt eigenlijk vooral gebruikt voor gevoelige lichaamsdelen als je gezicht, bikinilijn en oksels.

Vloeibare hars

Ook vloeibare hars wordt verwarmd en met een spatel dun op de huid aangebracht. Let er altijd op dat hars in de richting van de haargroei wordt aangebracht. Deze variant wordt wel verwijderd met harsstrips. Om het nog even ingewikkelder te maken, er zijn twee soorten vloeibare was: in olie oplosbare hars en in water oplosbare hars (wat eigenlijk geen was is maar gemaakt wordt van suiker).  Deze hars wordt met name gebruikt om grote delen van je lichaam (rug, benen etc.) te ontharen.

Kant-en-klare hars

Dit is misschien wel de meest bekende hars. Kant-en-klare harsstrips kun je gewoon kopen bij de drogist en de supermarkt. Zoals bijvoorbeelde de wasstrips van Veet. Dit zijn eigenlijk koude strips die je zelf verwarmd, door met je handen over de strips te wrijven.

Hoe gaat harsen in zijn werk? Hier een aantal tips...

- Zorg dat je een dag voordat je gaat harsen je benen hebt gescrubd. Zo zijn de ergste huidschilfers eraf en zullen de strips zich beter hechten.
- Als je een gevoelige huid hebt, test dan eerst een dag van tevoren de strips op een klein stukje huid om te zien hoe die daarop reageert.
- Zorg dat je haren niet te lang of te kort zijn. De beste richtlijn is 0,5 - 1 cm. Ga dus geen 'vachtje' kweken, dan wordt het alleen maar lastiger, omdat je haren dan kunnen afbreken.
- Gebruik heel weinig tot amper bodymilks, lotions en butter op je benen vanaf de dag voordat je gaat harsen. In deze producten zitten oliën,vetten die de de werking van de hars aanzienlijk kan verminderen.
- Don't: ga niet harsen als je ongesteld bent, één week voordat je dat moet worden óf 3 dagen na je menstruatie. Je huid is dan te gevoelig en dan doet het meer pijn.

- Hars vlak voordat je gaat douchen en niet erna.
- Gebruik je vloeibare hars breng dan een dun laagje aan op je benen, leg vervolgens de strip erop en wrijf eroverheen in de richting van de haargroei. Wacht een paar seconden en trek 'm dan in een snelle beweging (tegen de richting van de haargroei in) eraf. Tip: ga zo dicht mogelijk langs je huid, je wilt tenslotte niet je eigen huid eraf halen.
- Hetzelfde geldt voor kant-en-klare strips. Behalve dat je gelijk de strip mét hars aanbrengt. Superhandig ook om mee te nemen op vakantie. En je huid wordt sneller en mooi egaler bruin.

- Ben je helemaal klaar? Breng dan een natuurlijke, verkoelende crème aan met bijv. komkommerextracten of aloë vera.




P.S. Doe dit klusje in een neutrale omgeving zoals de badkamer, de wax van de harsstrips kunnen behoorlijk kleverig zijn, dus is het beter om het gelijk erna goed eraf te kunnen wassen. Het zou toch vervelend zijn, als het straks overal zit!


Hoe zit het met de pijn?
Ik onthaar het liefst in de zomermaanden mijn benen met kant-en-klare harsstrips. Geheel pijnloos is het zeker niet, maar het doet ook weer geen ondraaglijke pijn. Het is gewoon belangrijk dat je de instructies eerst goed doorleest en die goed opvolgd. Overigens denk ik niet dat je een enorm hoge pijngrens moet hebben om dit te kunnen. Bovendien vind ik het een eenvoudige, snelle en handige manier om mooie gladde benen te krijgen zonder stoppels.
Bij harsen blijven de haartjes gemiddeld 3-8 weken weg. En tja.. dat kleine beetje pijn... Zeggen ze niet dat wie mooi wil zijn (een beetje) pijn moet lijden?

Ik ben erg benieuwd: hoe ontharen jullie? Welke methode voer jij het liefst uit?

4 opmerkingen:

  1. ik doe over het algemeen het meeste gewoon scheren of harsen met strips ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig artikel! Ik scheer zelf. Maar mijn haar groeit niet snel terug. :D blijft soms weken glad. en verder heb ik niet veel haar op mijn lichaam.

    www.GlossyScene.nl (nieuwe blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil zo graag harsen, maar ik heb onwijs dikke stugge haren op mijn benen en het lukt me daarom niet.. doet ook giga veel pijn...
    Dat terwijl ik de rest van mijn lichaam wel altijd hars en er goed tegen kan... :s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het een tijdje terug geprobeerd maar het ging niet zo geweldig goed, haha, misschien nog een keertje proberen met andere strips of gewoon oefenen :P De pijn viel gelukkig best wel mee, vind ik persoonlijk dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...