zondag 7 november 2010

SOS: Haarproblemen

Haarproblemen zijn heel vervelend, en dan vooral als je last hebt van haarverlies. Ik weet er alles van omdat ik er zelf een tijdje last van heb gehad. Daarom maak ik nu voor jullie een artikel over haar. Waardoor komt het en wat kun je er tegen doen?

Haar en hormonen
Laat ik voorop stellen, dat als je haarverlies hebt, je niet meteen bang hoeft te zijn dat je kaal wordt. Dit probleem komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en er is maar een klein deel van de vrouwen die zoiets overkomt. Hormonen brengen heel veel veranderingen teweeg in je lijf. Niet alleen kun je meer last krijgen van pukkels of aankomen, maar ook je haarproductie heeft alles te maken met het schommelen van je hormonen. Wanneer je dus meer hormonen aanmaakt, kan het dus zijn dat je haar dunner wordt, omdat dit de haarproductie beïnvloedt. Ook als je last heb van een stressvolle periode (en dan langdurig heel veel stress) kun je last krijgen van haarverlies. De meestvoorkomende oorzaken van haarverlies zijn dus: hormonale schommelingen, stress, teveel stylen van het haar (steiltang, krultang, föhn etc.) gebrek aan vitaminen, bepaalde huidaandoeningen of bepaald medicijngebruik, maar ook slechte eetgewoonten.

Haar en stress
In geval van stress, is het mogelijk dat je meer haren verliest dan normaal. Helaas, heeft het weinig zin om nu te denken: dus, nu ga ik zo relaxt mogelijk leven. Het ligt helaas niet altijd zo simpel. Dr. Philip Kingsley, een bekende Amerikaanse haarexpert geeft ons het volgende advies: ''Het beste is om meer te slapen, vitamine B supplementen te slikken en jezelf regelmatig een intensieve hoofdmassage te geven."

Haar en vitaminen
Vitamine B is het belangrijkste ingrediënt voor gezond haar. Het helpt tegen veel haarproblemen zoals: dof en slap haar en haaruitval. Vitamine B vindt je terug in een heleboel etenswaar: in zuivel (ei, melk, kaas etc.), in vis en vlees, in (bruin) brood, pasta, rijst en nog veel meer voedingswaar. Het zal je wel opgevallen zijn: in deze producten zitten veel koolhydraten. Deze heb je dus hard nodig! Niet alleen zijn ze goed om je energieniveau op peil te houden ook voor mooi en gezond haar! Heb je dus last van bovenstaande problemen, dan kun je ook (puur natuurlijke) vitamine supplementen kan innemen.

Haar en kapsels
Natuurlijk is het leuk om iedere dag een ander kapsel te hebben. Maar wees dan niet verbaasd dat dit z'n tol eist van je haar. Je haar heeft zwaar te verduren onder je steiltang, krultang, rollers en je föhn. Ook al gebruik je nog zulke goede haarproducten om je haar te beschermen, echt goed voor je haar is het niet. Dus pak je iedere dag je steiltang? Leg hem dan een paar dagen eens opzij. Je kunt ook kiezen om je haar natuurlijk te laten opdrogen in plaats van je föhn te gebruiken. Er zijn ook shampoo's zoals de Straight and Easy Shampoo van Nivea, die je haar gladder maken. Het is ook goed om je haar regelmatig goed te verzorgen door middel van een haarmasker, haarbalm of een goede conditioner. Wees zuinig met stylingproducten zoals gel en lak want dat maakt je haar kwetsbaarder.

Haar en weersomstandigheden

Ja, zelfs het weer heeft effect op je haar. Het wisselen van het seizoen heeft een grote invloed op je haar. Door de koude, droge lucht gaan je haarschubben open staan, en wanneer je weer ergens naar binnen gaat waar het warm is, verdwijnt het vocht uit je haar. Met als resultaat: droog, statisch en haast kroezig haar. En doordat het kouder wordt, trekken onze bloedvaten zich terug, waardoor onze haarvaten minder voeding krijgen en de haren dus gaan uitvallen.

Mijn haar
In mijn geval was het een combinatie van verschillende factoren waardoor ik last kreeg van haarverlies. Ik ben al van jongs af aan gezegend met een volle haarbos, maar ik merk dat het de laatste jaren en vooral het afgelopen jaar flink is uitgedund. Ik heb veel dingen geprobeerd, maar ik ben er nu aardig achter wat ongeveer het probleem is: een combinatie van stress, tekort aan vitamine b en hormonale schommelingen. Ook de seizoenswisseling heeft een grote rol gespeeld. Dat laatste kan ik vrij weinig aan doen helaas. Maar ik slik nu wel natuurlijke voedingssupplementen en ik eet gezonder. Verder verzorg ik mijn haar goed en gebruik ik zo min mogelijk stylingapparatuur meer. Vroeger gebruikte ik zowat dagelijks mijn steiltang, nu af en toe alleen. Ook de rollers en de krultang bewaar ik alleen voor een speciale gelegenheid. Ik slik dus vitamines, gebruik een goede shampoo en masker en geef mezelf regelmatig een hoofdhuidmassage. En voor mij werkt het vrij goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...