zaterdag 18 september 2010

Binnenkort in de bios: Haar naam was Sarah



Wellicht kennen jullie het populaire boek Haar naam was Sarah van Tatiana de Rosnay wel. Toen ik dit boek las (vorig jaar alweer, vlak voordat hij opgepikt werd door de mainstream en een bestseller werd) was ik erg onder de indruk. Dit is zonder twijfel één van de meest indrukwekkende boeken die ik ooit heb gelezen. Het schrijnende aan dit verhaal, is dat het echt zo is gegaan.

Hier het verhaal in een notendop: Parijs, juli 1942. Het 10-jarige Joodse meisje Sarah wordt samen met haar ouders opgepakt en naar het wielerstation in de stad gebracht. Samen met honderden andere joden wachten ze daar op overgezet te worden op transport. Niemand heeft gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in de kast opsloot en de sleutel bewaarde, vlak voordat de Franse politie de familie arresteerde.
Dan, zestig jaar later krijgt de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond, de opdracht om een artikel te schrijven over de beroemde razzia (ook wel bekend als Vélodrome d'Hiver - wat de naam is van het stadion). Ze gaat op zoek in de archieven en via het dossier van Sarah komt ze het goed bewaarde familiegeheim op het spoor.

Onlangs werd al bekend dat het boek zou worden verfilmd, en zie hier het resultaat. Ondanks dat de Amerikaanse actrice Kristin Thomas Scott is gecast, wordt er in de film Frans gesproken. Ik vind dit persoonlijk een goede keuze, hierdoor wordt het meer een arthouse film en minder commercieel. En dat is beter voor het verhaal, aangezien, zoals ik al zei, het écht is gebeurd. De razzia waarbij honderden joden en andere gearresteerden werden verzameld door de Franse politie. De film wordt dit najaar verwacht. Onlangs kwam er al een soortgelijke film uit, La Rafle, wat zich ook afspeelt in de oorlog en waarin ook Vel d'Hiv voorkomt.

Ik ben zeer benieuwd naar deze film en of je nu wel of niet het boek hebt gelezen, ik raad je zeker aan om de film te bekijken. De film verschijnt dit najaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...